بیهوشی درکودکان...

کودکان و نوزادان از نظر عملکرد ارگان های مختلف بدن نسبت به بالغان نارس هستند. این نارس بودن در قلب، ریه، کلیه، کبد، خون، عضلات، سیستم عصبی و... مشهود است. همچنین پاسخ کودکان به داروها خصوصا داروهای بیهوشی با بزرگسالان تفاوت دارد و این تفاوت در میزان جذب، توزیع، متابولیسم و دفع داروها از بدن تعمیم می یابد. اختلاف کودکان و نوزادان با بالغان به این ختم نمی شود. آنها از نظر آناتومی هم تفاوت های زیادی با بالغان دارند که در حیطه کار بیهوشی که عمدتا با راه هوایی سروکار دارد، این تفاوت می تواند مشکل ساز شود و جهت حفظ راه هوایی آنها تبحر و تجهیزات خاص خود را می طلبد.
اختلاف دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که در نوزادان و کودکان سطح بدن نسبت به وزن آنها بیشتر از بالغان است که این سطح بالای بدن سبب از دست دادن بیشتر دمای بدن حین بیهوشی می شود. از طرفی کودکان در مقابله با دفع حرارت، مکانیسم های حفظ دما و تولید حرارت ضعیف تری نسبت به بالغان دارند لذا می توانند به سرعت هیپوترم شده و هیپوترمی باعث عوارض خطرناکی از قبیل افزایش مصرف اکسیژن بدن، اختلال انعقادی و طولانی شدن ریکاوری از بیهوشی می شود که توجه به این موضوع و ایجاد تمهیدات خاص جهت جلوگیری از آن برای متخصص بیهوشی الزامی است. کودکان و نوزادان نسبت به کمبود حجم مایع دریافتی و یا ازدیاد آن و همچنین تغییرات الکترولیتی و قندخون بسیار حساس اند که کار متخصص بیهوشی را در انتخاب نوع مایع سرم دریافتی و تنظیم دقیق آن دشوار می کند. 
قابل ذکر است که اکثر عمل های جراحی روی نوزادان به دلیل ناهنجاری های مادرزادی می باشد که در بیشتر مواقع مدت زمان عمل جراحی آنها طولانی می شود در این میان ممکن است بسته به نوع عمل جراحی خون ریزی حین عمل به گونه ای باشد که نیازمند تجویز خون و محصولات خونی شویم که میزان محاسبه تجویز آن با بالغان تفاوت دارد. نوزادان و یا کودکان تحت این اعمال جراحی بزرگ اکثرا نیازمند مراقبت ویژه بعد از عمل می باشند که در بخش مراقبت های ویژه کودکان یا نوزادان صورت می گیرد.
همچنین انجم بیهوشی و عمل جراحی می تواند از نظر روحی روانی اثرات نسبتا بدی در کودکان بر جای گذارد زیرا کودکان به شدت به پدر و مادر خود وابسته می باشند و جدا کردن آنها از والدین در بیمارستان برای آنها زجرآور است و می تواند در آنها ایجاد اضطراب توأم با ترس، افسردگی و یأس و حتی گوشه گیری کند. کودکان بزرگ تر بیشتر نگران درد ناشی از پروسه که قرار است روی آنها انجام شود می باشند. در این میان اضطراب والدین هم کمتر از کودکان نیست لذا باید جهت کاهش اضطراب آنها و آگاهی از وضع موجود آموزش های لازم را ببینند که نقش متخصص بیهوشی در این قضیه بسیار مهم است. در مجموع همان طور که کودکان و نوزادان بسیار ظریف تر از بالغان هستند انجام بیهوشی در آنها از ظرافت بالایی برخوردار است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : برچسب:, | |هوشبر : رحیمی.ج |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پاسخ رفتن